Tilbake til oversikten

Möbius trippel, 1998

Aase Texmon Rygh

f. 1925

Foto: ©Ivar Kvaal/Ekebergparken

— Vi trenger kunsten. Fantasien, leken og mytene er borte. Kunsten kan hjelpe oss tilbake til det helere liv.

17

Möbius trippel, 1998

Den tyske matematikeren August Ferdinand Möbius (1790–1868) har gitt navn til møbiusformen, som best forklares ved å tenke seg at man tar et flatt bånd, vrir det en halv gang og så fester endene sammen. Dermed får man en overflate som på samme tid vender utover og innover. Aase Texmon Rygh ser formen som like allmenngyldig som sirkelen og kvadratet og har laget en møbius-serie på fem skulpturer: Møbius rund, Møbius liggende, Møbius dobbel, Møbius stående og Møbius trippel.

Texmon Rygh hadde sin første separatutstilling i 1952. Det var allerede da tydelig at hun var den eneste norske billedhugger i sin generasjon som konsekvent arbeidet mot en abstrakt utvikling. Allerede på 1970-tallet var hennes status som norsk modernist sikret, og hun har oppnådd anerkjennelse og ny oppmerksomhet de senere år. Som en modernismens “Grand Old Lady” i norsk skulptur inntar hun en særstilling. Dette ble befestet med separatutstillingen i Galleri Gad i 2010 og feiringen av hennes 85-årsdag.